Gepubliceerd op

Onzeker door dun haar

Een vrouw met heel dun haar, zorgvuldig elke haar op zijn plaats gelegd, heeft een afspraak. Vlak voor het betreden van de zaak kijkt ze angstvallig naar haar man en vraag, ‘zit mijn haar goed?’ Haar man kijkt haar met een vragende blijk aan, tenslotte hebben ze een afspraak voor ‘dit’ probleem.  Mevrouw vind het erg moeilijk om het probleem onder woorden te brengen en kijkt voortdurend naar haar man voor bevestiging. Haar man vult heel liefdevol aan waar mevrouw hapert.

‘Mijn zoon gaat volgende maand trouwen en ik vind het moeilijk omdat mensen mijn dunne bosje haar op het feest en op foto ’s gaan zien. Een hoedje vind mijn zoon niet acceptabel en verwees mij naar jullie om samen tot een oplossing te komen.’ Mevrouw zegt dat ze er alles voor over heeft om op ‘die’ dag er mooi uit te zien. Mijn vraag aan haar waarom het ‘haar’ alleen op die ene dag mooi en vol mag zijn en dat ze niet iedere dag mag genieten van mooi haar?

Vol verbazing kijkt ze me aan. Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht, voor mij is de bruiloft heel belangrijk. Nadat ik verschillende oplossingen heb aangedragen zie ik, dat het allemaal iets teveel wordt en vraag of ze een 2e afspraak wil maken. Maar de bruiloft is snel en ik ben in paniek!  ‘Mevrouw u hebt vele mogelijkheden om uzelf en het leven wat mooier te maken, echter u moet er wel achter staan en geen impulsaankoop doen. Wij willen u graag helpen, al is het maar voor die ene belangrijke dag, maar wat te denken dat u alle dagen blij en tevreden in de spiegel naar uzelf mag en kan kijken?’

‘U bent het waard om alle onzekerheden omtrent uw haar te laten oplossen door vakkundig advies, maar u bent degene die de beslissing neemt. Wij helpen en adviseren  graag, maar u bent degene die vol trots in de spiegel mag kijken en niet angstig hoeft te zijn voor – ook onverwachte – fotomomenten. Misschien is een 2e afspraak verstandig en neemt u desnoods uw zoon mee om er ook nog eens naar te kijken.’

Zo nemen we afscheid. Een stevige handdruk van de echtgenoot en een ‘bedankt dat u zo geduldig bent’ bij het verlaten van de zaak. Soms is het belangrijk om even afstand te nemen om tot de juiste beslissing te komen. Wij van Frans Koopal willen niemand iets verkopen als ze er nog niet klaar voor zijn. Wij reserveren een half jaar (kosteloos) haarwerk om de juiste beslissing te nemen.